tirsdag 17. juli 2012

Hvordan lage en bleiekake

                       BleieKake
DiaperCake


Dette er en koselig og artig gave å gi til noen som venter baby
eller akkurat har fått en baby. 

Trenger ikke å koste så mye penger om man er flink og kreativ å tar i bruk det man finner hjemme. Kaken står hovedsaklig av bleier, og 1er og/eller 2er bleier koster rundt ti-tjue kroner. 




I kaken sammen med bleiene kan man gjerne "bake" inn andre ting som er fint å ha til den nyfødte. Her har jeg en håndduk, smokke, et par sokker, vaskekluter, våtservietter, badebleie og en body. Bare å bruk fantasien.

Hjemme fant jeg papp som var klar til å hives og klippet til to sirkler, den ene et par cm mindre i diameter. Laget en "stang" av den tykker pappen, som allerede var tilfeldig rosa, og brettet den to ganger og tapet. Stangen tapet jeg fast i midten av den største pappsirkelen. 




Rundt stangen stilte jeg opp tre pakker våtservietter og tredde et stort gummistrikk rundt for å holde de på plass.




La en runde med bleier utenpå våtserviettene.




Rullet sammen en og en bleie og plasserte de uten på der igjen.




Så satte jeg på den andre pappsirkelen på stangen, fester den litt med noen tape biter og det er klart for andre lag. Rullet håndkleet og brettet det rundt stangen og festet med et nytt gummistrikk. Tok et hjørne av hånduken og dro det litt opp slik at det ble en fin topp på kaken.




Bare å rulle flere bleier og la et nytt lag utenpå håndduken. 
Inni mellom bleiene puttet jeg i vaskekluter, sokker, body osv.




Tilslutt har jeg brukt et litt bredere bånd rundt kaken for å dekke over gummistrikkene.
Min første bleiekake, men blir helt sikkert flere.


Denne kaken ble laget til lille søte Hedda som kom til verden 6 mars 2012, 
og foreldrene hennes Anne & Lasse.


Ønsker mer inspirasjon? 
Ta en kikk på denne motorsykkelen som er en annen varianten av bleiekake jeg har laget.

Ingen kommentarer: